Juridische dienstverlening krijgt een 8,6
LAD-leden weten de juridische dienstverlening goed te vinden. Het Kennis- en dienstverleningscentrum van de Federatie Medisch Specialisten en de LAD behandelde vorig jaar 2.602 vragen en dossiers, vaak over arbeidsovereenkomsten, cao’s en ziekte/re-integratie. Ook deden veel SEH-artsen een beroep op onze juridische dienstverlening, vanwege de overgang naar de Arbeidsvoorwaardenregeling Medisch Specialisten (AMS). De dienstverlening werd met een 8,6 gewaardeerd.
Alle LAD-leden kunnen 20 uur per jaar (coassistenten: 10 uur) juridische dienstverlening krijgen van het Kennis- en dienstverleningscentrum, hét loket voor vragen en advies/rechtsbijstand op het gebied van arbeidszaken, bijvoorbeeld bij ontslag, arbeidsconflicten, arbeidstijden, ziekte en arbeidsongeschiktheid, fusies en reorganisaties en opleidingsgeschillen. Indien nodig staan onze juristen je ook bij in juridische procedures bij de rechter en/of geschillencommissies. Gemiddeld heeft bijna vijf procent van de LAD-leden en aangeslotenen van de Federatie jaarlijks contact met het Kennis- en dienstverleningscentrum. Net als in voorgaande jaren komen de meeste vragen (45 procent) van medisch specialisten, gevolgd door aios (13 procent) en basisartsen (7 procent).
In 2024 werden relatief veel vragen gesteld door SEH-artsen. Zij zijn sinds 1 januari 2024 wettelijk erkend als medisch specialist, en vallen niet meer onder de Cao Ziekenhuizen, maar onder de AMS. Over de overgang kregen onze juristen veel vragen.
Duurzame inzetbaarheid
Uit de jaarlijkse cijfers blijkt dat er ook veel vragen zijn behandeld over zzp-contracten, met name in het laatste kwartaal. Verder zag het Kennis- en dienstverleningscentrum een stijging in het aantal vragen over duurzame inzetbaarheid. Er werden meer vragen behandeld over werkdruk, personeelstekort, ziekte en roostering.
Lees meer over onze dienstverlening en bekijk veelgestelde juridische vragen: www.lad.nl/juridischevragen.