skip to Main Content

#mijnhartvoordezorg als steun voor iedereen in de zorg


Om alle mensen in de zorg te steunen in de strijd tegen COVID-19, roepen verenigingen van artsen en zorgprofessionals
Nederlanders gezamenlijk op een wit shirt met een hart achter de ramen te hangen. Daarmee kunnen mensen hun steun betuigen aan medewerkers in de zorg. De oproep wordt gedaan in een bijzondere film die online te bekijken is. Inmiddels zijn op social media al shirts en persoonlijke steunbetuigingen met #mijnhartvoordezorg te vinden.

“We merken dat er in de samenleving veel behoefte is om mensen in de zorg een hart onder de riem te steken”, zegt René Héman, voorzitter van de KNMG. “Zoals iedereen begrijpt, zijn zorgverleners druk met maar één ding en dat is zorg verlenen. Ze hebben geen of weinig tijd voor social media en ander nieuws. Het is daarom fantastisch als artsen, verpleegkundigen, apothekers, verloskundigen, fysiotherapeuten, tandartsen – iedereen die nu tijdens de coronapandemie de zorg draaiend houdt – onderweg naar werk of terug van een lange dag, al die steunbetuigingen voor de ramen zien hangen. Als beroepsorganisaties willen wij ons inzetten om deze boodschappen naar de zorgverleners toe te brengen.”

#mijnhartvoordezorg

Mensen kunnen het initiatief ‘Mijn hart voor de zorg’ eenvoudig vanuit huis steunen, met middelen die ze al in huis hebben. Maak op een wit T-shirt een groot rood hart, eventueel met een persoonlijke boodschap voor de mensen in de zorg. Hang die voor het raam en deel er ook een foto of filmpje van op social media met de hashtag #mijnhartvoordezorg. Om steun te betuigen, kan iedereen daarnaast ook twee emoticons aan zijn profiel op social media toevoegen: een rood hart en een witte jas (♥️🥼).

Breed gedragen

De oproep van de beroepsorganisaties als KNMG, KNOV (verloskundigen), KNMT (tandartsen), KNGF (fysiotherapeuten) en FBZ (vakbond voor zorgprofessionals) wordt inmiddels steeds breder in Nederland gedragen. Naast bekende Nederlanders als astronaut André Kuipers, actrice Katja Schuurman en YouTuber Dylan Haegens scharen ook mediabedrijven en creatieve zzp’ers zich belangeloos achter de actie. Samen zorgen ze ervoor dat de boodschappen voor de zorgverleners de komende tijd overal te zien zullen zijn.

Meedoen?

Bekijk de oproep in de video over #mijnhartvoordezorg en doe mee!